Branch data Line data Source code
1 : : // SPDX-License-Identifier: GPL-2.0
2 : :
3 : : #include "blk-rq-qos.h"
4 : :
5 : : /*
6 : : * Increment 'v', if 'v' is below 'below'. Returns true if we succeeded,
7 : : * false if 'v' + 1 would be bigger than 'below'.
8 : : */
9 : 0 : static bool atomic_inc_below(atomic_t *v, unsigned int below)
10 : : {
11 : 0 : unsigned int cur = atomic_read(v);
12 : :
13 : 0 : for (;;) {
14 : 0 : unsigned int old;
15 : :
16 [ # # ]: 0 : if (cur >= below)
17 : : return false;
18 : 0 : old = atomic_cmpxchg(v, cur, cur + 1);
19 [ # # ]: 0 : if (old == cur)
20 : : break;
21 : : cur = old;
22 : : }
23 : :
24 : : return true;
25 : : }
26 : :
27 : 0 : bool rq_wait_inc_below(struct rq_wait *rq_wait, unsigned int limit)
28 : : {
29 : 0 : return atomic_inc_below(&rq_wait->inflight, limit);
30 : : }
31 : :
32 : 0 : void __rq_qos_cleanup(struct rq_qos *rqos, struct bio *bio)
33 : : {
34 : 0 : do {
35 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->cleanup)
36 : 0 : rqos->ops->cleanup(rqos, bio);
37 : 0 : rqos = rqos->next;
38 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
39 : 0 : }
40 : :
41 : 0 : void __rq_qos_done(struct rq_qos *rqos, struct request *rq)
42 : : {
43 : 0 : do {
44 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->done)
45 : 0 : rqos->ops->done(rqos, rq);
46 : 0 : rqos = rqos->next;
47 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
48 : 0 : }
49 : :
50 : 0 : void __rq_qos_issue(struct rq_qos *rqos, struct request *rq)
51 : : {
52 : 0 : do {
53 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->issue)
54 : 0 : rqos->ops->issue(rqos, rq);
55 : 0 : rqos = rqos->next;
56 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
57 : 0 : }
58 : :
59 : 0 : void __rq_qos_requeue(struct rq_qos *rqos, struct request *rq)
60 : : {
61 : 0 : do {
62 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->requeue)
63 : 0 : rqos->ops->requeue(rqos, rq);
64 : 0 : rqos = rqos->next;
65 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
66 : 0 : }
67 : :
68 : 0 : void __rq_qos_throttle(struct rq_qos *rqos, struct bio *bio)
69 : : {
70 : 0 : do {
71 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->throttle)
72 : 0 : rqos->ops->throttle(rqos, bio);
73 : 0 : rqos = rqos->next;
74 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
75 : 0 : }
76 : :
77 : 0 : void __rq_qos_track(struct rq_qos *rqos, struct request *rq, struct bio *bio)
78 : : {
79 : 0 : do {
80 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->track)
81 : 0 : rqos->ops->track(rqos, rq, bio);
82 : 0 : rqos = rqos->next;
83 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
84 : 0 : }
85 : :
86 : 0 : void __rq_qos_merge(struct rq_qos *rqos, struct request *rq, struct bio *bio)
87 : : {
88 : 0 : do {
89 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->merge)
90 : 0 : rqos->ops->merge(rqos, rq, bio);
91 : 0 : rqos = rqos->next;
92 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
93 : 0 : }
94 : :
95 : 0 : void __rq_qos_done_bio(struct rq_qos *rqos, struct bio *bio)
96 : : {
97 : 0 : do {
98 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->done_bio)
99 : 0 : rqos->ops->done_bio(rqos, bio);
100 : 0 : rqos = rqos->next;
101 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
102 : 0 : }
103 : :
104 : 0 : void __rq_qos_queue_depth_changed(struct rq_qos *rqos)
105 : : {
106 : 0 : do {
107 [ # # ]: 0 : if (rqos->ops->queue_depth_changed)
108 : 0 : rqos->ops->queue_depth_changed(rqos);
109 : 0 : rqos = rqos->next;
110 [ # # ]: 0 : } while (rqos);
111 : 0 : }
112 : :
113 : : /*
114 : : * Return true, if we can't increase the depth further by scaling
115 : : */
116 : 0 : bool rq_depth_calc_max_depth(struct rq_depth *rqd)
117 : : {
118 : 0 : unsigned int depth;
119 : 0 : bool ret = false;
120 : :
121 : : /*
122 : : * For QD=1 devices, this is a special case. It's important for those
123 : : * to have one request ready when one completes, so force a depth of
124 : : * 2 for those devices. On the backend, it'll be a depth of 1 anyway,
125 : : * since the device can't have more than that in flight. If we're
126 : : * scaling down, then keep a setting of 1/1/1.
127 : : */
128 [ # # ]: 0 : if (rqd->queue_depth == 1) {
129 [ # # ]: 0 : if (rqd->scale_step > 0)
130 : 0 : rqd->max_depth = 1;
131 : : else {
132 : 0 : rqd->max_depth = 2;
133 : 0 : ret = true;
134 : : }
135 : : } else {
136 : : /*
137 : : * scale_step == 0 is our default state. If we have suffered
138 : : * latency spikes, step will be > 0, and we shrink the
139 : : * allowed write depths. If step is < 0, we're only doing
140 : : * writes, and we allow a temporarily higher depth to
141 : : * increase performance.
142 : : */
143 : 0 : depth = min_t(unsigned int, rqd->default_depth,
144 : : rqd->queue_depth);
145 [ # # ]: 0 : if (rqd->scale_step > 0)
146 : 0 : depth = 1 + ((depth - 1) >> min(31, rqd->scale_step));
147 [ # # ]: 0 : else if (rqd->scale_step < 0) {
148 : 0 : unsigned int maxd = 3 * rqd->queue_depth / 4;
149 : :
150 : 0 : depth = 1 + ((depth - 1) << -rqd->scale_step);
151 [ # # ]: 0 : if (depth > maxd) {
152 : 0 : depth = maxd;
153 : 0 : ret = true;
154 : : }
155 : : }
156 : :
157 : 0 : rqd->max_depth = depth;
158 : : }
159 : :
160 : 0 : return ret;
161 : : }
162 : :
163 : : /* Returns true on success and false if scaling up wasn't possible */
164 : 0 : bool rq_depth_scale_up(struct rq_depth *rqd)
165 : : {
166 : : /*
167 : : * Hit max in previous round, stop here
168 : : */
169 [ # # ]: 0 : if (rqd->scaled_max)
170 : : return false;
171 : :
172 : 0 : rqd->scale_step--;
173 : :
174 : 0 : rqd->scaled_max = rq_depth_calc_max_depth(rqd);
175 : 0 : return true;
176 : : }
177 : :
178 : : /*
179 : : * Scale rwb down. If 'hard_throttle' is set, do it quicker, since we
180 : : * had a latency violation. Returns true on success and returns false if
181 : : * scaling down wasn't possible.
182 : : */
183 : 0 : bool rq_depth_scale_down(struct rq_depth *rqd, bool hard_throttle)
184 : : {
185 : : /*
186 : : * Stop scaling down when we've hit the limit. This also prevents
187 : : * ->scale_step from going to crazy values, if the device can't
188 : : * keep up.
189 : : */
190 [ # # ]: 0 : if (rqd->max_depth == 1)
191 : : return false;
192 : :
193 [ # # # # ]: 0 : if (rqd->scale_step < 0 && hard_throttle)
194 : 0 : rqd->scale_step = 0;
195 : : else
196 : 0 : rqd->scale_step++;
197 : :
198 : 0 : rqd->scaled_max = false;
199 : 0 : rq_depth_calc_max_depth(rqd);
200 : 0 : return true;
201 : : }
202 : :
203 : : struct rq_qos_wait_data {
204 : : struct wait_queue_entry wq;
205 : : struct task_struct *task;
206 : : struct rq_wait *rqw;
207 : : acquire_inflight_cb_t *cb;
208 : : void *private_data;
209 : : bool got_token;
210 : : };
211 : :
212 : 0 : static int rq_qos_wake_function(struct wait_queue_entry *curr,
213 : : unsigned int mode, int wake_flags, void *key)
214 : : {
215 : 0 : struct rq_qos_wait_data *data = container_of(curr,
216 : : struct rq_qos_wait_data,
217 : : wq);
218 : :
219 : : /*
220 : : * If we fail to get a budget, return -1 to interrupt the wake up loop
221 : : * in __wake_up_common.
222 : : */
223 [ # # ]: 0 : if (!data->cb(data->rqw, data->private_data))
224 : : return -1;
225 : :
226 : 0 : data->got_token = true;
227 : 0 : smp_wmb();
228 : 0 : list_del_init(&curr->entry);
229 : 0 : wake_up_process(data->task);
230 : 0 : return 1;
231 : : }
232 : :
233 : : /**
234 : : * rq_qos_wait - throttle on a rqw if we need to
235 : : * @rqw: rqw to throttle on
236 : : * @private_data: caller provided specific data
237 : : * @acquire_inflight_cb: inc the rqw->inflight counter if we can
238 : : * @cleanup_cb: the callback to cleanup in case we race with a waker
239 : : *
240 : : * This provides a uniform place for the rq_qos users to do their throttling.
241 : : * Since you can end up with a lot of things sleeping at once, this manages the
242 : : * waking up based on the resources available. The acquire_inflight_cb should
243 : : * inc the rqw->inflight if we have the ability to do so, or return false if not
244 : : * and then we will sleep until the room becomes available.
245 : : *
246 : : * cleanup_cb is in case that we race with a waker and need to cleanup the
247 : : * inflight count accordingly.
248 : : */
249 : 0 : void rq_qos_wait(struct rq_wait *rqw, void *private_data,
250 : : acquire_inflight_cb_t *acquire_inflight_cb,
251 : : cleanup_cb_t *cleanup_cb)
252 : : {
253 : 0 : struct rq_qos_wait_data data = {
254 : : .wq = {
255 : : .func = rq_qos_wake_function,
256 : : .entry = LIST_HEAD_INIT(data.wq.entry),
257 : : },
258 : : .task = current,
259 : : .rqw = rqw,
260 : : .cb = acquire_inflight_cb,
261 : : .private_data = private_data,
262 : : };
263 : 0 : bool has_sleeper;
264 : :
265 : 0 : has_sleeper = wq_has_sleeper(&rqw->wait);
266 [ # # # # ]: 0 : if (!has_sleeper && acquire_inflight_cb(rqw, private_data))
267 : 0 : return;
268 : :
269 : 0 : prepare_to_wait_exclusive(&rqw->wait, &data.wq, TASK_UNINTERRUPTIBLE);
270 [ # # ]: 0 : has_sleeper = !wq_has_single_sleeper(&rqw->wait);
271 : 0 : do {
272 : : /* The memory barrier in set_task_state saves us here. */
273 [ # # ]: 0 : if (data.got_token)
274 : : break;
275 [ # # # # ]: 0 : if (!has_sleeper && acquire_inflight_cb(rqw, private_data)) {
276 : 0 : finish_wait(&rqw->wait, &data.wq);
277 : :
278 : : /*
279 : : * We raced with wbt_wake_function() getting a token,
280 : : * which means we now have two. Put our local token
281 : : * and wake anyone else potentially waiting for one.
282 : : */
283 : 0 : smp_rmb();
284 [ # # ]: 0 : if (data.got_token)
285 : 0 : cleanup_cb(rqw, private_data);
286 : : break;
287 : : }
288 : 0 : io_schedule();
289 : 0 : has_sleeper = true;
290 : 0 : set_current_state(TASK_UNINTERRUPTIBLE);
291 : 0 : } while (1);
292 : 0 : finish_wait(&rqw->wait, &data.wq);
293 : : }
294 : :
295 : 0 : void rq_qos_exit(struct request_queue *q)
296 : : {
297 : 0 : blk_mq_debugfs_unregister_queue_rqos(q);
298 : :
299 [ # # ]: 0 : while (q->rq_qos) {
300 : 0 : struct rq_qos *rqos = q->rq_qos;
301 : 0 : q->rq_qos = rqos->next;
302 : 0 : rqos->ops->exit(rqos);
303 : : }
304 : 0 : }
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