LCOV - code coverage report
Current view: top level - drivers/input - ff-memless.c (source / functions) Hit Total Coverage
Test: combined.info Lines: 0 271 0.0 %
Date: 2022-03-28 15:32:58 Functions: 0 13 0.0 %
Branches: 0 135 0.0 %

           Branch data     Line data    Source code
       1                 :            : // SPDX-License-Identifier: GPL-2.0-or-later
       2                 :            : /*
       3                 :            :  *  Force feedback support for memoryless devices
       4                 :            :  *
       5                 :            :  *  Copyright (c) 2006 Anssi Hannula <anssi.hannula@gmail.com>
       6                 :            :  *  Copyright (c) 2006 Dmitry Torokhov <dtor@mail.ru>
       7                 :            :  */
       8                 :            : 
       9                 :            : /*
      10                 :            :  */
      11                 :            : 
      12                 :            : /* #define DEBUG */
      13                 :            : 
      14                 :            : #define pr_fmt(fmt) KBUILD_MODNAME ": " fmt
      15                 :            : 
      16                 :            : #include <linux/slab.h>
      17                 :            : #include <linux/input.h>
      18                 :            : #include <linux/module.h>
      19                 :            : #include <linux/mutex.h>
      20                 :            : #include <linux/spinlock.h>
      21                 :            : #include <linux/jiffies.h>
      22                 :            : #include <linux/fixp-arith.h>
      23                 :            : 
      24                 :            : MODULE_LICENSE("GPL");
      25                 :            : MODULE_AUTHOR("Anssi Hannula <anssi.hannula@gmail.com>");
      26                 :            : MODULE_DESCRIPTION("Force feedback support for memoryless devices");
      27                 :            : 
      28                 :            : /* Number of effects handled with memoryless devices */
      29                 :            : #define FF_MEMLESS_EFFECTS      16
      30                 :            : 
      31                 :            : /* Envelope update interval in ms */
      32                 :            : #define FF_ENVELOPE_INTERVAL    50
      33                 :            : 
      34                 :            : #define FF_EFFECT_STARTED       0
      35                 :            : #define FF_EFFECT_PLAYING       1
      36                 :            : #define FF_EFFECT_ABORTING      2
      37                 :            : 
      38                 :            : struct ml_effect_state {
      39                 :            :         struct ff_effect *effect;
      40                 :            :         unsigned long flags;    /* effect state (STARTED, PLAYING, etc) */
      41                 :            :         int count;              /* loop count of the effect */
      42                 :            :         unsigned long play_at;  /* start time */
      43                 :            :         unsigned long stop_at;  /* stop time */
      44                 :            :         unsigned long adj_at;   /* last time the effect was sent */
      45                 :            : };
      46                 :            : 
      47                 :            : struct ml_device {
      48                 :            :         void *private;
      49                 :            :         struct ml_effect_state states[FF_MEMLESS_EFFECTS];
      50                 :            :         int gain;
      51                 :            :         struct timer_list timer;
      52                 :            :         struct input_dev *dev;
      53                 :            : 
      54                 :            :         int (*play_effect)(struct input_dev *dev, void *data,
      55                 :            :                            struct ff_effect *effect);
      56                 :            : };
      57                 :            : 
      58                 :          0 : static const struct ff_envelope *get_envelope(const struct ff_effect *effect)
      59                 :            : {
      60                 :          0 :         static const struct ff_envelope empty_envelope;
      61                 :            : 
      62                 :          0 :         switch (effect->type) {
      63                 :          0 :         case FF_PERIODIC:
      64                 :          0 :                 return &effect->u.periodic.envelope;
      65                 :            : 
      66                 :          0 :         case FF_CONSTANT:
      67                 :          0 :                 return &effect->u.constant.envelope;
      68                 :            : 
      69                 :            :         default:
      70                 :            :                 return &empty_envelope;
      71                 :            :         }
      72                 :            : }
      73                 :            : 
      74                 :            : /*
      75                 :            :  * Check for the next time envelope requires an update on memoryless devices
      76                 :            :  */
      77                 :          0 : static unsigned long calculate_next_time(struct ml_effect_state *state)
      78                 :            : {
      79      [ #  #  # ]:          0 :         const struct ff_envelope *envelope = get_envelope(state->effect);
      80                 :          0 :         unsigned long attack_stop, fade_start, next_fade;
      81                 :            : 
      82         [ #  # ]:          0 :         if (envelope->attack_length) {
      83                 :          0 :                 attack_stop = state->play_at +
      84         [ #  # ]:          0 :                         msecs_to_jiffies(envelope->attack_length);
      85         [ #  # ]:          0 :                 if (time_before(state->adj_at, attack_stop))
      86                 :          0 :                         return state->adj_at +
      87                 :            :                                         msecs_to_jiffies(FF_ENVELOPE_INTERVAL);
      88                 :            :         }
      89                 :            : 
      90         [ #  # ]:          0 :         if (state->effect->replay.length) {
      91         [ #  # ]:          0 :                 if (envelope->fade_length) {
      92                 :            :                         /* check when fading should start */
      93                 :          0 :                         fade_start = state->stop_at -
      94         [ #  # ]:          0 :                                         msecs_to_jiffies(envelope->fade_length);
      95                 :            : 
      96         [ #  # ]:          0 :                         if (time_before(state->adj_at, fade_start))
      97                 :            :                                 return fade_start;
      98                 :            : 
      99                 :            :                         /* already fading, advance to next checkpoint */
     100         [ #  # ]:          0 :                         next_fade = state->adj_at +
     101                 :            :                                         msecs_to_jiffies(FF_ENVELOPE_INTERVAL);
     102         [ #  # ]:          0 :                         if (time_before(next_fade, state->stop_at))
     103                 :            :                                 return next_fade;
     104                 :            :                 }
     105                 :            : 
     106                 :          0 :                 return state->stop_at;
     107                 :            :         }
     108                 :            : 
     109                 :          0 :         return state->play_at;
     110                 :            : }
     111                 :            : 
     112                 :          0 : static void ml_schedule_timer(struct ml_device *ml)
     113                 :            : {
     114                 :          0 :         struct ml_effect_state *state;
     115                 :          0 :         unsigned long now = jiffies;
     116                 :          0 :         unsigned long earliest = 0;
     117                 :          0 :         unsigned long next_at;
     118                 :          0 :         int events = 0;
     119                 :          0 :         int i;
     120                 :            : 
     121                 :          0 :         pr_debug("calculating next timer\n");
     122                 :            : 
     123         [ #  # ]:          0 :         for (i = 0; i < FF_MEMLESS_EFFECTS; i++) {
     124                 :            : 
     125                 :          0 :                 state = &ml->states[i];
     126                 :            : 
     127         [ #  # ]:          0 :                 if (!test_bit(FF_EFFECT_STARTED, &state->flags))
     128                 :          0 :                         continue;
     129                 :            : 
     130         [ #  # ]:          0 :                 if (test_bit(FF_EFFECT_PLAYING, &state->flags))
     131                 :          0 :                         next_at = calculate_next_time(state);
     132                 :            :                 else
     133                 :          0 :                         next_at = state->play_at;
     134                 :            : 
     135   [ #  #  #  # ]:          0 :                 if (time_before_eq(now, next_at) &&
     136         [ #  # ]:          0 :                     (++events == 1 || time_before(next_at, earliest)))
     137                 :            :                         earliest = next_at;
     138                 :            :         }
     139                 :            : 
     140         [ #  # ]:          0 :         if (!events) {
     141                 :          0 :                 pr_debug("no actions\n");
     142                 :          0 :                 del_timer(&ml->timer);
     143                 :            :         } else {
     144                 :          0 :                 pr_debug("timer set\n");
     145                 :          0 :                 mod_timer(&ml->timer, earliest);
     146                 :            :         }
     147                 :          0 : }
     148                 :            : 
     149                 :            : /*
     150                 :            :  * Apply an envelope to a value
     151                 :            :  */
     152                 :          0 : static int apply_envelope(struct ml_effect_state *state, int value,
     153                 :            :                           struct ff_envelope *envelope)
     154                 :            : {
     155                 :          0 :         struct ff_effect *effect = state->effect;
     156                 :          0 :         unsigned long now = jiffies;
     157                 :          0 :         int time_from_level;
     158                 :          0 :         int time_of_envelope;
     159                 :          0 :         int envelope_level;
     160                 :          0 :         int difference;
     161                 :            : 
     162         [ #  # ]:          0 :         if (envelope->attack_length &&
     163   [ #  #  #  # ]:          0 :             time_before(now,
     164                 :            :                         state->play_at + msecs_to_jiffies(envelope->attack_length))) {
     165                 :          0 :                 pr_debug("value = 0x%x, attack_level = 0x%x\n",
     166                 :            :                          value, envelope->attack_level);
     167                 :          0 :                 time_from_level = jiffies_to_msecs(now - state->play_at);
     168                 :          0 :                 time_of_envelope = envelope->attack_length;
     169                 :          0 :                 envelope_level = min_t(u16, envelope->attack_level, 0x7fff);
     170                 :            : 
     171   [ #  #  #  # ]:          0 :         } else if (envelope->fade_length && effect->replay.length &&
     172   [ #  #  #  # ]:          0 :                    time_after(now,
     173                 :            :                               state->stop_at - msecs_to_jiffies(envelope->fade_length)) &&
     174         [ #  # ]:          0 :                    time_before(now, state->stop_at)) {
     175                 :          0 :                 time_from_level = jiffies_to_msecs(state->stop_at - now);
     176                 :          0 :                 time_of_envelope = envelope->fade_length;
     177                 :          0 :                 envelope_level = min_t(u16, envelope->fade_level, 0x7fff);
     178                 :            :         } else
     179                 :          0 :                 return value;
     180                 :            : 
     181                 :          0 :         difference = abs(value) - envelope_level;
     182                 :            : 
     183                 :          0 :         pr_debug("difference = %d\n", difference);
     184                 :          0 :         pr_debug("time_from_level = 0x%x\n", time_from_level);
     185                 :          0 :         pr_debug("time_of_envelope = 0x%x\n", time_of_envelope);
     186                 :            : 
     187                 :          0 :         difference = difference * time_from_level / time_of_envelope;
     188                 :            : 
     189                 :          0 :         pr_debug("difference = %d\n", difference);
     190                 :            : 
     191                 :          0 :         return value < 0 ?
     192         [ #  # ]:          0 :                 -(difference + envelope_level) : (difference + envelope_level);
     193                 :            : }
     194                 :            : 
     195                 :            : /*
     196                 :            :  * Return the type the effect has to be converted into (memless devices)
     197                 :            :  */
     198                 :          0 : static int get_compatible_type(struct ff_device *ff, int effect_type)
     199                 :            : {
     200                 :            : 
     201         [ #  # ]:          0 :         if (test_bit(effect_type, ff->ffbit))
     202                 :            :                 return effect_type;
     203                 :            : 
     204   [ #  #  #  # ]:          0 :         if (effect_type == FF_PERIODIC && test_bit(FF_RUMBLE, ff->ffbit))
     205                 :            :                 return FF_RUMBLE;
     206                 :            : 
     207                 :          0 :         pr_err("invalid type in get_compatible_type()\n");
     208                 :            : 
     209                 :          0 :         return 0;
     210                 :            : }
     211                 :            : 
     212                 :            : /*
     213                 :            :  * Only left/right direction should be used (under/over 0x8000) for
     214                 :            :  * forward/reverse motor direction (to keep calculation fast & simple).
     215                 :            :  */
     216                 :          0 : static u16 ml_calculate_direction(u16 direction, u16 force,
     217                 :            :                                   u16 new_direction, u16 new_force)
     218                 :            : {
     219                 :          0 :         if (!force)
     220                 :            :                 return new_direction;
     221   [ #  #  #  #  :          0 :         if (!new_force)
                   #  # ]
     222                 :            :                 return direction;
     223                 :          0 :         return (((u32)(direction >> 1) * force +
     224                 :          0 :                  (new_direction >> 1) * new_force) /
     225                 :          0 :                 (force + new_force)) << 1;
     226                 :            : }
     227                 :            : 
     228                 :            : #define FRAC_N 8
     229                 :          0 : static inline s16 fixp_new16(s16 a)
     230                 :            : {
     231                 :          0 :         return ((s32)a) >> (16 - FRAC_N);
     232                 :            : }
     233                 :            : 
     234                 :          0 : static inline s16 fixp_mult(s16 a, s16 b)
     235                 :            : {
     236                 :          0 :         a = ((s32)a * 0x100) / 0x7fff;
     237                 :          0 :         return ((s32)(a * b)) >> FRAC_N;
     238                 :            : }
     239                 :            : 
     240                 :            : /*
     241                 :            :  * Combine two effects and apply gain.
     242                 :            :  */
     243                 :          0 : static void ml_combine_effects(struct ff_effect *effect,
     244                 :            :                                struct ml_effect_state *state,
     245                 :            :                                int gain)
     246                 :            : {
     247                 :          0 :         struct ff_effect *new = state->effect;
     248                 :          0 :         unsigned int strong, weak, i;
     249                 :          0 :         int x, y;
     250                 :          0 :         s16 level;
     251                 :            : 
     252   [ #  #  #  # ]:          0 :         switch (new->type) {
     253                 :          0 :         case FF_CONSTANT:
     254                 :          0 :                 i = new->direction * 360 / 0xffff;
     255                 :          0 :                 level = fixp_new16(apply_envelope(state,
     256                 :          0 :                                         new->u.constant.level,
     257                 :            :                                         &new->u.constant.envelope));
     258         [ #  # ]:          0 :                 x = fixp_mult(fixp_sin16(i), level) * gain / 0xffff;
     259         [ #  # ]:          0 :                 y = fixp_mult(-fixp_cos16(i), level) * gain / 0xffff;
     260                 :            :                 /*
     261                 :            :                  * here we abuse ff_ramp to hold x and y of constant force
     262                 :            :                  * If in future any driver wants something else than x and y
     263                 :            :                  * in s8, this should be changed to something more generic
     264                 :            :                  */
     265                 :          0 :                 effect->u.ramp.start_level =
     266                 :          0 :                         clamp_val(effect->u.ramp.start_level + x, -0x80, 0x7f);
     267                 :          0 :                 effect->u.ramp.end_level =
     268                 :          0 :                         clamp_val(effect->u.ramp.end_level + y, -0x80, 0x7f);
     269                 :          0 :                 break;
     270                 :            : 
     271                 :          0 :         case FF_RUMBLE:
     272                 :          0 :                 strong = (u32)new->u.rumble.strong_magnitude * gain / 0xffff;
     273                 :          0 :                 weak = (u32)new->u.rumble.weak_magnitude * gain / 0xffff;
     274                 :            : 
     275         [ #  # ]:          0 :                 if (effect->u.rumble.strong_magnitude + strong)
     276                 :          0 :                         effect->direction = ml_calculate_direction(
     277                 :          0 :                                 effect->direction,
     278                 :            :                                 effect->u.rumble.strong_magnitude,
     279         [ #  # ]:          0 :                                 new->direction, strong);
     280         [ #  # ]:          0 :                 else if (effect->u.rumble.weak_magnitude + weak)
     281                 :          0 :                         effect->direction = ml_calculate_direction(
     282                 :          0 :                                 effect->direction,
     283                 :            :                                 effect->u.rumble.weak_magnitude,
     284         [ #  # ]:          0 :                                 new->direction, weak);
     285                 :            :                 else
     286                 :          0 :                         effect->direction = 0;
     287                 :          0 :                 effect->u.rumble.strong_magnitude =
     288                 :          0 :                         min(strong + effect->u.rumble.strong_magnitude,
     289                 :            :                             0xffffU);
     290                 :          0 :                 effect->u.rumble.weak_magnitude =
     291                 :          0 :                         min(weak + effect->u.rumble.weak_magnitude, 0xffffU);
     292                 :          0 :                 break;
     293                 :            : 
     294                 :          0 :         case FF_PERIODIC:
     295                 :          0 :                 i = apply_envelope(state, abs(new->u.periodic.magnitude),
     296                 :            :                                    &new->u.periodic.envelope);
     297                 :            : 
     298                 :            :                 /* here we also scale it 0x7fff => 0xffff */
     299                 :          0 :                 i = i * gain / 0x7fff;
     300                 :            : 
     301         [ #  # ]:          0 :                 if (effect->u.rumble.strong_magnitude + i)
     302                 :          0 :                         effect->direction = ml_calculate_direction(
     303                 :          0 :                                 effect->direction,
     304                 :            :                                 effect->u.rumble.strong_magnitude,
     305         [ #  # ]:          0 :                                 new->direction, i);
     306                 :            :                 else
     307                 :          0 :                         effect->direction = 0;
     308                 :          0 :                 effect->u.rumble.strong_magnitude =
     309                 :          0 :                         min(i + effect->u.rumble.strong_magnitude, 0xffffU);
     310                 :          0 :                 effect->u.rumble.weak_magnitude =
     311                 :          0 :                         min(i + effect->u.rumble.weak_magnitude, 0xffffU);
     312                 :          0 :                 break;
     313                 :            : 
     314                 :          0 :         default:
     315                 :          0 :                 pr_err("invalid type in ml_combine_effects()\n");
     316                 :          0 :                 break;
     317                 :            :         }
     318                 :            : 
     319                 :          0 : }
     320                 :            : 
     321                 :            : 
     322                 :            : /*
     323                 :            :  * Because memoryless devices have only one effect per effect type active
     324                 :            :  * at one time we have to combine multiple effects into one
     325                 :            :  */
     326                 :          0 : static int ml_get_combo_effect(struct ml_device *ml,
     327                 :            :                                unsigned long *effect_handled,
     328                 :            :                                struct ff_effect *combo_effect)
     329                 :            : {
     330                 :          0 :         struct ff_effect *effect;
     331                 :          0 :         struct ml_effect_state *state;
     332                 :          0 :         int effect_type;
     333                 :          0 :         int i;
     334                 :            : 
     335                 :          0 :         memset(combo_effect, 0, sizeof(struct ff_effect));
     336                 :            : 
     337         [ #  # ]:          0 :         for (i = 0; i < FF_MEMLESS_EFFECTS; i++) {
     338         [ #  # ]:          0 :                 if (__test_and_set_bit(i, effect_handled))
     339                 :          0 :                         continue;
     340                 :            : 
     341                 :          0 :                 state = &ml->states[i];
     342                 :          0 :                 effect = state->effect;
     343                 :            : 
     344         [ #  # ]:          0 :                 if (!test_bit(FF_EFFECT_STARTED, &state->flags))
     345                 :          0 :                         continue;
     346                 :            : 
     347         [ #  # ]:          0 :                 if (time_before(jiffies, state->play_at))
     348                 :          0 :                         continue;
     349                 :            : 
     350                 :            :                 /*
     351                 :            :                  * here we have started effects that are either
     352                 :            :                  * currently playing (and may need be aborted)
     353                 :            :                  * or need to start playing.
     354                 :            :                  */
     355                 :          0 :                 effect_type = get_compatible_type(ml->dev->ff, effect->type);
     356         [ #  # ]:          0 :                 if (combo_effect->type != effect_type) {
     357         [ #  # ]:          0 :                         if (combo_effect->type != 0) {
     358                 :          0 :                                 __clear_bit(i, effect_handled);
     359                 :          0 :                                 continue;
     360                 :            :                         }
     361                 :          0 :                         combo_effect->type = effect_type;
     362                 :            :                 }
     363                 :            : 
     364         [ #  # ]:          0 :                 if (__test_and_clear_bit(FF_EFFECT_ABORTING, &state->flags)) {
     365                 :          0 :                         __clear_bit(FF_EFFECT_PLAYING, &state->flags);
     366                 :          0 :                         __clear_bit(FF_EFFECT_STARTED, &state->flags);
     367         [ #  # ]:          0 :                 } else if (effect->replay.length &&
     368         [ #  # ]:          0 :                            time_after_eq(jiffies, state->stop_at)) {
     369                 :            : 
     370                 :          0 :                         __clear_bit(FF_EFFECT_PLAYING, &state->flags);
     371                 :            : 
     372         [ #  # ]:          0 :                         if (--state->count <= 0) {
     373                 :          0 :                                 __clear_bit(FF_EFFECT_STARTED, &state->flags);
     374                 :            :                         } else {
     375                 :          0 :                                 state->play_at = jiffies +
     376         [ #  # ]:          0 :                                         msecs_to_jiffies(effect->replay.delay);
     377                 :          0 :                                 state->stop_at = state->play_at +
     378         [ #  # ]:          0 :                                         msecs_to_jiffies(effect->replay.length);
     379                 :            :                         }
     380                 :            :                 } else {
     381                 :          0 :                         __set_bit(FF_EFFECT_PLAYING, &state->flags);
     382                 :          0 :                         state->adj_at = jiffies;
     383                 :          0 :                         ml_combine_effects(combo_effect, state, ml->gain);
     384                 :            :                 }
     385                 :            :         }
     386                 :            : 
     387                 :          0 :         return combo_effect->type != 0;
     388                 :            : }
     389                 :            : 
     390                 :          0 : static void ml_play_effects(struct ml_device *ml)
     391                 :            : {
     392                 :          0 :         struct ff_effect effect;
     393                 :          0 :         DECLARE_BITMAP(handled_bm, FF_MEMLESS_EFFECTS);
     394                 :            : 
     395                 :          0 :         memset(handled_bm, 0, sizeof(handled_bm));
     396                 :            : 
     397         [ #  # ]:          0 :         while (ml_get_combo_effect(ml, handled_bm, &effect))
     398                 :          0 :                 ml->play_effect(ml->dev, ml->private, &effect);
     399                 :            : 
     400                 :          0 :         ml_schedule_timer(ml);
     401                 :          0 : }
     402                 :            : 
     403                 :          0 : static void ml_effect_timer(struct timer_list *t)
     404                 :            : {
     405                 :          0 :         struct ml_device *ml = from_timer(ml, t, timer);
     406                 :          0 :         struct input_dev *dev = ml->dev;
     407                 :          0 :         unsigned long flags;
     408                 :            : 
     409                 :          0 :         pr_debug("timer: updating effects\n");
     410                 :            : 
     411                 :          0 :         spin_lock_irqsave(&dev->event_lock, flags);
     412                 :          0 :         ml_play_effects(ml);
     413                 :          0 :         spin_unlock_irqrestore(&dev->event_lock, flags);
     414                 :          0 : }
     415                 :            : 
     416                 :            : /*
     417                 :            :  * Sets requested gain for FF effects. Called with dev->event_lock held.
     418                 :            :  */
     419                 :          0 : static void ml_ff_set_gain(struct input_dev *dev, u16 gain)
     420                 :            : {
     421                 :          0 :         struct ml_device *ml = dev->ff->private;
     422                 :          0 :         int i;
     423                 :            : 
     424                 :          0 :         ml->gain = gain;
     425                 :            : 
     426         [ #  # ]:          0 :         for (i = 0; i < FF_MEMLESS_EFFECTS; i++)
     427                 :          0 :                 __clear_bit(FF_EFFECT_PLAYING, &ml->states[i].flags);
     428                 :            : 
     429                 :          0 :         ml_play_effects(ml);
     430                 :          0 : }
     431                 :            : 
     432                 :            : /*
     433                 :            :  * Start/stop specified FF effect. Called with dev->event_lock held.
     434                 :            :  */
     435                 :          0 : static int ml_ff_playback(struct input_dev *dev, int effect_id, int value)
     436                 :            : {
     437                 :          0 :         struct ml_device *ml = dev->ff->private;
     438                 :          0 :         struct ml_effect_state *state = &ml->states[effect_id];
     439                 :            : 
     440         [ #  # ]:          0 :         if (value > 0) {
     441                 :          0 :                 pr_debug("initiated play\n");
     442                 :            : 
     443                 :          0 :                 __set_bit(FF_EFFECT_STARTED, &state->flags);
     444                 :          0 :                 state->count = value;
     445                 :          0 :                 state->play_at = jiffies +
     446         [ #  # ]:          0 :                                  msecs_to_jiffies(state->effect->replay.delay);
     447                 :          0 :                 state->stop_at = state->play_at +
     448         [ #  # ]:          0 :                                  msecs_to_jiffies(state->effect->replay.length);
     449                 :          0 :                 state->adj_at = state->play_at;
     450                 :            : 
     451                 :            :         } else {
     452                 :          0 :                 pr_debug("initiated stop\n");
     453                 :            : 
     454         [ #  # ]:          0 :                 if (test_bit(FF_EFFECT_PLAYING, &state->flags))
     455                 :          0 :                         __set_bit(FF_EFFECT_ABORTING, &state->flags);
     456                 :            :                 else
     457                 :          0 :                         __clear_bit(FF_EFFECT_STARTED, &state->flags);
     458                 :            :         }
     459                 :            : 
     460                 :          0 :         ml_play_effects(ml);
     461                 :            : 
     462                 :          0 :         return 0;
     463                 :            : }
     464                 :            : 
     465                 :          0 : static int ml_ff_upload(struct input_dev *dev,
     466                 :            :                         struct ff_effect *effect, struct ff_effect *old)
     467                 :            : {
     468                 :          0 :         struct ml_device *ml = dev->ff->private;
     469                 :          0 :         struct ml_effect_state *state = &ml->states[effect->id];
     470                 :            : 
     471                 :          0 :         spin_lock_irq(&dev->event_lock);
     472                 :            : 
     473         [ #  # ]:          0 :         if (test_bit(FF_EFFECT_STARTED, &state->flags)) {
     474                 :          0 :                 __clear_bit(FF_EFFECT_PLAYING, &state->flags);
     475                 :          0 :                 state->play_at = jiffies +
     476         [ #  # ]:          0 :                                  msecs_to_jiffies(state->effect->replay.delay);
     477                 :          0 :                 state->stop_at = state->play_at +
     478         [ #  # ]:          0 :                                  msecs_to_jiffies(state->effect->replay.length);
     479                 :          0 :                 state->adj_at = state->play_at;
     480                 :          0 :                 ml_schedule_timer(ml);
     481                 :            :         }
     482                 :            : 
     483                 :          0 :         spin_unlock_irq(&dev->event_lock);
     484                 :            : 
     485                 :          0 :         return 0;
     486                 :            : }
     487                 :            : 
     488                 :          0 : static void ml_ff_destroy(struct ff_device *ff)
     489                 :            : {
     490                 :          0 :         struct ml_device *ml = ff->private;
     491                 :            : 
     492                 :            :         /*
     493                 :            :          * Even though we stop all playing effects when tearing down
     494                 :            :          * an input device (via input_device_flush() that calls into
     495                 :            :          * input_ff_flush() that stops and erases all effects), we
     496                 :            :          * do not actually stop the timer, and therefore we should
     497                 :            :          * do it here.
     498                 :            :          */
     499                 :          0 :         del_timer_sync(&ml->timer);
     500                 :            : 
     501                 :          0 :         kfree(ml->private);
     502                 :          0 : }
     503                 :            : 
     504                 :            : /**
     505                 :            :  * input_ff_create_memless() - create memoryless force-feedback device
     506                 :            :  * @dev: input device supporting force-feedback
     507                 :            :  * @data: driver-specific data to be passed into @play_effect
     508                 :            :  * @play_effect: driver-specific method for playing FF effect
     509                 :            :  */
     510                 :          0 : int input_ff_create_memless(struct input_dev *dev, void *data,
     511                 :            :                 int (*play_effect)(struct input_dev *, void *, struct ff_effect *))
     512                 :            : {
     513                 :          0 :         struct ml_device *ml;
     514                 :          0 :         struct ff_device *ff;
     515                 :          0 :         int error;
     516                 :          0 :         int i;
     517                 :            : 
     518                 :          0 :         ml = kzalloc(sizeof(struct ml_device), GFP_KERNEL);
     519         [ #  # ]:          0 :         if (!ml)
     520                 :            :                 return -ENOMEM;
     521                 :            : 
     522                 :          0 :         ml->dev = dev;
     523                 :          0 :         ml->private = data;
     524                 :          0 :         ml->play_effect = play_effect;
     525                 :          0 :         ml->gain = 0xffff;
     526                 :          0 :         timer_setup(&ml->timer, ml_effect_timer, 0);
     527                 :            : 
     528                 :          0 :         set_bit(FF_GAIN, dev->ffbit);
     529                 :            : 
     530                 :          0 :         error = input_ff_create(dev, FF_MEMLESS_EFFECTS);
     531         [ #  # ]:          0 :         if (error) {
     532                 :          0 :                 kfree(ml);
     533                 :          0 :                 return error;
     534                 :            :         }
     535                 :            : 
     536                 :          0 :         ff = dev->ff;
     537                 :          0 :         ff->private = ml;
     538                 :          0 :         ff->upload = ml_ff_upload;
     539                 :          0 :         ff->playback = ml_ff_playback;
     540                 :          0 :         ff->set_gain = ml_ff_set_gain;
     541                 :          0 :         ff->destroy = ml_ff_destroy;
     542                 :            : 
     543                 :            :         /* we can emulate periodic effects with RUMBLE */
     544         [ #  # ]:          0 :         if (test_bit(FF_RUMBLE, ff->ffbit)) {
     545                 :          0 :                 set_bit(FF_PERIODIC, dev->ffbit);
     546                 :          0 :                 set_bit(FF_SINE, dev->ffbit);
     547                 :          0 :                 set_bit(FF_TRIANGLE, dev->ffbit);
     548                 :          0 :                 set_bit(FF_SQUARE, dev->ffbit);
     549                 :            :         }
     550                 :            : 
     551         [ #  # ]:          0 :         for (i = 0; i < FF_MEMLESS_EFFECTS; i++)
     552                 :          0 :                 ml->states[i].effect = &ff->effects[i];
     553                 :            : 
     554                 :            :         return 0;
     555                 :            : }
     556                 :            : EXPORT_SYMBOL_GPL(input_ff_create_memless);

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